Prečo pijem kávu s maslom a aké má na mňa účinky? + návod na prípravu

Nedávno som medzi vami urobila prieskum, či vás zaujíma, prečo pijem kávu s maslom, MCT olejom a inými surovinami a ako si ju pripravujem. Odpoveď v ankete bola jednoznačné „ÁNO“, nuž, tak poďme teda na to!

 

Ako som sa k tejto káve dostala?

Kávu od powerlogy poznám už vyše 4 rokov, kedy mi o nej povedal kamoš Mišo Duchoň, ktorý sa už vtedy poznal so zakladateľom značky – Dušanom Plichtom. Káva bola jedným z prvých produktov Powerlogy, ja teda poznám všetky ich produkty od začiatkov. Neskôr som Dušana spoznala aj osobne a pochopila, že v tomto prípade si naozaj môžem byť istá, že sľubovaná „najvyššia kvalita“ nie je len dobrou marketingovou frázou, ktorá odznieva tak často márne, ale skutočnosťou. A odkiaľ to viem? Ten, kto pozná Dušana Plichtu osobne a mal možnosť s ním trošku pokecať o biohackingu, ktorému sa venuje, pochopí, že je to brutálne zapálený človek, ktorý podľa svojho najlepšieho svedomia hľadá to najlepšie a najkvalitnejšie suroviny a tvorí z nich produkty, ktoré ti odstrelia dekel, či chuťou, či práve zložením, ktoré je väčšinou navrhnuté tak, aby malo povzbudzujúce účinky na naše telo  v prvom rade na náš mozog.

Kávičku som vždy pila samotnú, samozrejme čerstvo zomletú a prerobenú cez aeropress, ale nikdy som ju neboostovala maslom, MCT olejom a inými surovinami. To som začala robiť, až keď som spoznala môjho (teraz už) bývalého priateľa pred cca 3rokmi, ktorý  na nej fičal. On ma raz ráno zobudil čerstvou kávou, ktorá bola maslová, boostnutá MCT olejom a šialene tuková. Nikdy som nič tak nezvyčajné nepila/nejedla. Odvtedy sa jej držím.

Prečo pijem kávu takto?

V prvom rade by som rada uviedla na pravú mieru, že vyboostovanú kávu pijem len ráno nalačno, len veľmi výnimočne pijem takúto kávu aj cez deň. Neznamená to však, že ty ju nemôžeš tak piť aj viackrát za deň, ak ti to tak bude vyhovovať.

Každý o káve – skutočnej káve – vie, že má vďaka kofeínu povzbudzujúce účinky. (Rátam s tým, že nemusím vysvetľovať, že nesca a iné pseudokávy kávy nie sú.)

Čo keby som ti ale povedala, že môžeš mať kávu, ktorá neboostne len tvoju energiu, ale aj otáčky v tvojom mozgu, v tvojich látkových premenách a podporí spaľovanie tukov?

Sounds good, nie?!

Ak si dáš kávu nalačno ako raňajky, vytunenú maslom a MCT olejom, všetko toto podporíš v tvojom tele, celkom dobre ťa môže nasýtiť a ty budeš mať veľa mentálnej aj fyzickej energie.

Píšem „môže ťa nasýtiť“, pretože, ak máš skôr sacharidový metabolizmus a dlhé roky fičíš na pečive na raňajky (nie len na ne), alebo na nejakých ovsených vločkách a kašách, nuž vtedy ťa káva s maslom a MCT nemôže uspokojiť, akokoľvek budeš chcieť. Tvoj mozog je totiž zvyknutý na  energiu zo sacharidov. V tomto prípade najprv vylúč/prinajmenšom obmedz potraviny ako ryža, zemiaky, pečivo, cesoviny, ovsené vločky, raňajkové kaše a všetky polotovary a junky = potraviny s vysokým glykemickým indexom. A až potom začni boostovať svoje telo powerkávou. Rozumej, darmo si budeš dávať powerkávu, keď ju budeš zajedať chlebom s nátierkovým syrom, neskôr si dáš na obed cestoviny, potom koláčik a na večeru zas nejaký bullshit.

Pretože first things first!

Aké ingrediencie používam pri príprave kávy a prečo?

Ja osobne si robím power kávu s maslom, ktoré má vyše 82% (väčšinou Zvolenské), s MCT olejom a s BIO kurkumou. Podľa chuti si ju ochutím: BIO škoricou, vanilkovým práškom (nie vanilkový cukor), kvalitným holandským kakaom.

Maslo (82% tuku) – Maslo obsahuje tuky, ktoré sú skvelým zdrojom energie, obsahuje vitamín A, B12, D, E, K2 a protizápalové látky. Obsahuje dobrý pomer omega-6 a omega-3 mastných kyselín (čím spokojnejšia kravička, ktorá papá čerstvú trávu, tým viac omega-3).

Ak máš intoleranciu, alebo alergiu na laktózu, či kazeín, skús Ghee maslo – prepustené maslo, ktoré je 99% tuk z mlieka, teda bez mliečnej bielkoviny, stále však obsahuje všetky dôležité mikronutrienty. (Ghee odporúčam aj na tepelnú prípravu jedál, keďže vďaka tomu, že je z neho extrahovaná mliečna bielkovina ti na panvici nezhorí ako klasické maslo.)

MCT olej – POWER MCT olej je špeciálnym extraktom 100 % kokosového pôvodu bez chemických prídavkov a konzervantov s koncentrovanou dávkou mastných kyselín C8 a C10. Je to najrýchlejšie stráviteľný olej, ktorý priamo podporuje spaľovanie tukov cez tvorbu ketónov, čím zabezpečí rýchlu, ale hlavne stabilnú energiu pre vysoký mentálny a fyzický výkon. Áno, je super aj kokosový olej, ale MCT má 7-krát rýchlejšiu vstrebateľnosť a efektívnosť. Môžeš ho využiť nielen do kávy, ale aj do iných nápojov ako čaj, smoothie, či do šalátov, zálievok, polievok, keďže nemá absolútne žiadnu chuť a neovplyvní tak chuť nápoja, či jedla.

 

 

 

BIO Kurkuma – Kurkuma má úžasné protizápalové účinky, zabezpečuje lepšiu stráviteľnosť potravín a ich absorpciu, čiže celkovo má priaznivé účinky na rýchlosť metabolizmu a je skvelá aj na podporu regenerácie.

Ako spomínam vyššie, kafčo si často dochutím škoricou (reguluje hladiny cukru v krvi, protizápalové účinky, atď…), vanilkovým práškom (kúpiš v BIO obchode), poprípade holandským kakaom (pozor na kvalitu, kvôli mykotoxínom).

Ako si kávu pripravujem a aké je dávkovanie ingrediencií?

Poviem ti úprimne, robím to od oka, keďže to ja najlepšie poznám svoje telo a neexistuje univerzálny návod na to, ako urobiť takúto kávu vhodnú pre všetkých. Ja som sa naučila počúvať svoje telo, respektíve, moje telo mňa prinútilo počúvať ho.

Keď mi môj bývalý prvýkrát urobil powerkávu, ktorú zvykol piť on, v ten deň som trpela neskutočnými kŕčmi, návalmi tepla a nevoľnosťou. Dávky tukov, ktoré boli pre neho prirodzené a úplne znesiteľné mne spôsobili veľké ťažkosti. Vedela som však aké má takýto nápoj benefity a nechcela som na neho zanevrieť, len pretože mi kvôli dávkovaniu ingrediencií nesadol, moje telo proste na také dávky ešte nebolo zvyknuté. Preto som začala od minimálnych dávok kokosového oleja (vtedy ešte Powerlogy nemalo MCT) a masla a postupne pridávala.

Presne tento postup odporúčam aj tebe. Ak si v tukovom stravovaní nováčik, tiež nemôžeš začať s extrémnymi dávkami tukov, len preto, pretože to robia ľudia, ktorí ťa inšpirujú. Musíš si uvedomovať ako si sa stravoval/a doteraz a tomu všetko prispôsobiť. Ak ťa teda zaujali benefity tejto kávy a chceš ju začať piť, odporúčam ti začať s:

  • 1 PL masla (min.82% tuku),
  • 1/2 PL MCT oleja,

Kurkuma nie je povinná, mne tam však chutí a jej benefity sú dosť jasné na to, aby som sa s ňou kamošila. Ak ju tam chceš dávať, neprenáňaj to kvôli jej výraznej chuti. Úplne stačí 1 zarovnaná ČL.

Ja si robím kávu cez aeropress, či frenchpress z cca 15g nahrubšie pomletej kávy, ktorú si nechávam extrahovať maximálne 3 minuty. Potom do nej pridám maslo, MCT olej, kurkumu, prípadne vyššie uvedené suroviny na dochutenie a ponorným mixérom kávu vyšľahám.

Káva nebude práve gastronomický a pôžitkársky zážitok, keď ju nevyšľaháš, pretože ti mastné očká z tukových zložiek budú plávať na povrchu kávy a bude to veľmi nepríjemné piť, kvôli konzistencii. Nie je však dôležité vyšľahať ju len kvôli chuti! Šľahaním sa maslo rozbije na koloidné častice takzvané micely, ktoré umožňujú, aby telo využívalo tuk ako zdroj energie. Micely sa tvoria aj v žlčníku a čím viac ich má organizmus k dispozícii, tým viac tuku môže využiť ako zdroj energie. To znamená, že vyšľahanie kávy s maslom podporuje spaľovanie tukov. (1)

Často dostávam otázky ohľadom tejto kávy. Pozrime sa aj na tie…

„Naozaj ti tá káva tak funguje?“

Áno, dávam si ju nalačno každé ráno, kým sa chystám do telocvične, okolo 6:00. V gyme odtrénujem 2 tréningy do 9:00, potom si zacvičím ja cca 1h – 1h 20min (absolútne nemám problém s energiou a silou) a prvé jedlo mám proteínový nápoj a trošku neskôr hlavné jedlo. Samozrejme, level môjho ranného hladu ovplyvňuje aj to, čo som večerala deň predtým. Na sebe mám odsledované, že keď si dám niečo sacharidovejšie, na ďalšie ráno budem mať problémy byť v pohode len s rannou powercoffee, to sa však často nestáva.

„Koľko má takáto káva kcal?“

Na túto otázku ti neviem odpovedať, pretože som to nikdy nerátala, ale predpokladám, že isto nie málo :D. Neriešim kcal v prijatom jedle, pretože nie sú kcal ako kcal. Existujú plnohodnotné zdravé potraviny s veľa kalóriami, ktoré naše telo boostujú a potom potraviny s prázdnymi kalóriami, ktoré nášmu telu nedodávajú žiadne živiny, len ničia naše zdravie a tučnieme z nich. Napríklad jedna sladká čokoládová tyčinka má XY kcal, ale toľko isto kcal môžu mať aj 4 jabĺčka. Avšak tyčinka je plná surovín, ktoré naše telo likvidujú a nie je sú v nej žiadne živiny, kým 4 jabĺčka majú v sebe plno vody, vitamínov, minerálov, vlákniny… Ja nechcem byť otrokom čísiel, chcem jesť slobodne, ale zdravo a kým dané jedlá budú na moje telo vplývať pozitívne, je mi jedno kcal nimi do seba dám.

„Aká je približná cena jednej kávy, ak to prerátaš? Nie je to trošku veľa?“

Ja sa ťa opýtam inú otázku: „Akú sumu by si bol/a ochotný/á zaplatiť niekomu, keby si bola vážne chorá a ten niekto by ti ponúkol zázračný liek na ozdravenie?“ Asi veľa, však? Na akú sumu si ty ceníš svoje zdravie? Ja na vysokú a presne tak vysokú cenu som ochotná investovať do kvalitného paliva pre moje telo. Nechcem tým poukazovať na to, že táto káva ťa zachráni od všetkých chorôb sveta. Ale je to tiež jedno z palív pre tvoje telo, ktoré mu pomôže udržať ho dlho funkčným a zdravým. Zamysli sa ešte možno nad tým, že je možné, že ak do seba budeš tlačiť lacné bullshity len aby si ušetril, raz tie ušetrené peniaze budeš musieť aj tak vraziť do liekov a tie ti už stratené zdravie aj tak nikdy nevrátia…

Čo z toho si zvolíš TY? To je len na Tebe, bubinko…

Poďakovanie: Srdečne ďakujem mojej fotografke Stanislave Markovičovej za nádherné fotografie do tohto článku. Jej práce nájdete na webe: https://stanci.com/

(1) Zdroj: DAVE ASPREY. 2014. The Bulletproof Diet

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *